Sunt lucruri despre care poți vorbi oricum și altele pe care nu le înțelegi nici după ce te lovești de ele. Dacă aș pretinde că știu ce e autismul aș spune o mare minciună.
Colecționez din mers mii de piese dintr-un puzzle pe care nu știu dacă îl voi completa vreodată. Din orice unghi mă uit, știu că e imaginea lui David, dar am atât de multe piese lipsă…
Poate că ar trebui să mă gândesc că asta e realitatea noastră, un univers distorsionat și dezechilibrat și că de fapt David vede și simte lucrurile corect, conform aritmeticii standardizate de el.
Am traversat mai multe etape în aventura noastră alături de David. Și mereu ne-am ridicat ștachete pe care să le atingem, sperând de fiecare dată că nu mai urmează niciuna.
În povestea de azi vreau să aduc în discuție vorbirea.
Mulți autiști sunt non-verbali. Unii vorbesc mai târziu, alții de loc. De cele mai multe ori lipsa vorbirii e unul din simptomele care alarmează cel mai tare părinții. Mi-am dat seama că de fapt nu vorbirea lipsește, ci dorința de comunicare.
La David a lipsit atât comunicare verbală cât și cea non verbală. Și unul din primele noastre obiective a fost vorbirea, crezând ca ea va rezolva majoritatea problemelor lui David.
În primele luni de terapie am remarcat la David că începuse să-și dorească să comunice. Atunci a fost un moment important care a adus după sine progres, speranțe dar și frustrări.
David vroia deja să vorbească, dar creierul său nu știa să transforme în sunete gândurile și emoțiile sale. El înțelegea ce-i spuneam, executa mici comenzi dar nu scotea decât câteva sunete. Da și nu au fost printre primele cuvinte spuse cu rost de David și care l-au ajutat să interacționeze cu oamenii din jurul său.
Au început apoi cuvinte legate de părinți – la început nu am fost MAMI și TATI.
David ne numea ABI și IAGLI. Mai târziu, într-o sâmbătă de dimineața, a ieșit din camera lui și îndreptându-se spre Mikișor, i-a spus MAMI. David avea 5 ani atunci.
Indiferent de progresele în terapia comportamentală, logopedie, oamenii nu pot momentan imita perfect metodele naturale de învățare ale creierului și niciodată nu va exista pilula minune pentru autism.
Chiar dacă am putea reface printr-o minune legăturile pierdute din creier, tot am avea nevoie de timp pentru ca și copilul să recupereze informațiile pierdute în timp.
Există salturi în evoluția afecțiunii și salturi în învățare, terapia fiind câteodată influențată de factori externi, catalizatori sau inhibitori.
Revenind la vorbire, să vă povestesc un exemplu de salt imens în evoluția lui David. În mai 2011, David făcea terapie ABA de 7 luni și se exprima deja în propoziții de 2 cuvinte, în general pentru necesitățile lui. Vreau apa. Dă aia.
Eram în Antalya. Hotărâsem să-l ducem pe David la terapie cu delfini. Făcusem deja 2 ședințe de terapie, David reacționase bine, nu se speriase, dar cam atât.
Deja vorbeam cu Mikișor că ar trebui să considerăm că sejurul în Turcia și terapia cu delfini au fost recompense pentru David, deoarece muncise enorm la terapie în ultimele luni.
La hotel, în sala restaurantului exista o nișă tehnică, unde David mă tragea de mână și mă ducea spunându-mi : ”Vorbește cabluri!”.
Și eu începeam să-i povestesc: cablul alb e pentru becuri, cablul roșu pentru senzorul de fum, cel gri pentru rețeaua de calculatoare. Și David îmi sorbea fiecare cuvânt.
În ziua aceea ploua în Antalya. Și de la delfinariu venisem cu un autobuz cu geamurile aburite, printr-o ploaie torențială.
Destul de înghesuit, îl ținusem pe David în brațe tot drumul. Am mers direct la restaurant și acolo l-am dat jos din brațe.
David m-a luat de mână și mi-a zis : ”Tati vorbește de cabluri mai mult”. În acel moment am încremenit. Mă uitam la Miki, ea la mine și eram amândoi blocați. Voiajul acela, jocul vesel al delfinilor, ploaia de vară, ceva învârtise o rotiță în capul lui David.
V-am spus povestea asta, deoarece în evoluția fiecărui copil exisă pași. Și pașii pot fi influențați de lucruri incredibile. Acum David vorbește. Extrem de mult când vrea el. Pot spune că pasul vorbirii l-am depășit.
Își păstrează particularități de vorbire, deoarece el a învățat limba română la 5 ani, ca pe o limbă străină. Câteodată e chiar amuzant cu modul lui de exprimare. Îi lipsesc multe cuvinte din vocabular și mai ales expresiile colocviale care ne sunt atât de folositoare.
Dar David vorbește.
Îmi încalc de multe ori promisiunea făcută cândva, anume că nu-l voi ruga niciodată să tacă. Din când în când îi aduc aminte de diverse reguli pe care le avem, pentru a-i stăvili avalanșa de cuvinte…
Am scris aceste cuvinte deoarece pe 2 Aprilie este Ziua Internațională de Conștientizare a Autismului.
Am scris pentru acei copii scumpi și dulci care nu-și găsesc încă locul printre noi. Pentru părinții lor, care se sacrifică pentru a-i aduce înapoi printre ei. Pentru medicii, psihologii și terapeuții care ne asistă în aventura noastră. Pentru sufletul meu pereche Mikișor, pentru prietenii și susținătorii noștri.
Familiile cu copii autiști au mare nevoie de sprijin. De zâmbete, de dragoste, de cuvinte calde. Atunci când vă întâlniți cu ei, faceți-i să se simtă iubiți și acceptați toate particularitățile lor. Sunt suflete calde, pierdute în furtuna grea a vremurilor care nu-i înțeleg.
Anca
1 aprilie 2016Frumos scris , frumos simțit, totul este frumos când vine din inimă !
Și familiile copiilor cu dizabilități de altă natură au nevoie de sprijin, dragoste, înțelegere și acceptare !
Poate ar fi necesară puțină educație în această privință a întregului popr român ! (Poate ar fi şi mai normal să simțim așa fără să avem nevoie de educație în această privință)
Mihai Stescu
3 aprilie 2016Mulțumim mult pentru vizită și cuvintele frumoase!
Educația trebuie să o facem toți și oameni ca dumneavoastră ne ajută mult…
Vă dorim tot binele din lume!
Gabriel Giurgiu
2 aprilie 2016Nu stiam despre 2 aprilie.
Aseara nu stiu ce i-a venit fie-mi. M-a intrebat care e problema lui Stefan (un coleg al ei de clasa, foarte bun la invatatura care are doua surori mai mici – gemene – cu TSA, sub terapie ABA…). I-am explicat cit am putut de bine ce este autismul si de ce Stefan este un tip ceva mai dificil. Ca are o copilarie grea, ca parintii, el, fratele mai mare trebuie sa aiba grija de surorile mai mici… M-a descusut toata seara.
Azi o sa ii arat articolul asta al tau si o sa il citeasca.
Mutzam pentru el, Mihai.
PS Sa ma laud si eu: duminica trecuta a cistigat Campionatul National la categoria ei de virsta…
Mihai Stescu
2 aprilie 2016Mulțam, Gabi… Multă baftă Mariei!
ilie
2 aprilie 2016Buna! Si noi ne regasim intr o poveste asemanatoare si pe puiutul nostru il cheama david si astazi a legat cuvinte ba chiar a facut o propozitie !☺d ne ajuta copii cu autism sunt chiar speciali!
Mihai Stescu
2 aprilie 2016MUltă răbdare vă dorim și multe zile ca cea de astăzi. David al vostru, David al nostru se luptă împreună cu un Goliath invizibil. Și îl vor învinge!
Mihai Stescu
3 aprilie 2016Multă răbdare vă dorim și multe zile ca cea de astăzi!
David al vostru, David al nostru se luptă împreună cu un Goliath invizibil.
Și îl vor învinge!
Groza Simona
2 aprilie 2016Aceasta poveste a ta…ma făcut sa cred ca în viata totul este posibil…și sper km și fiul meu sa aibă noroc km David și încet încet sa înceapă și el sa vorbească…noi suntem la început de drum…și sper din tot sufletul k și fiul meu…mathyas…cu timpul…să devină un copil normal k toți ceilalți….
Mihai Stescu
2 aprilie 2016E greu începutul, vă suntem alături, nu ezitați să ne contactați pentru orice întrebare. Nu suntem specialiști dar viața ne-a învățat multe!
Burcea Raluca
3 aprilie 2016Intr-adevar, scurt , frumos si din inima….Ne-am regasit si noi printre acele randuri, am trecut prin momente greu de descris in cuvinte. Baietelul nostru, Paul, are acum 11 ani, merge la scoala cl a 2 a, nu-i prea place ideea de „scoala”, dar incercam sa ne descurcam….este greu in continuare fiindca mai sunt multe lucruri pe care Paul refuza sa le faca si sa le-nteleaga, dar poate intr-o zi eforturile noastre si ale lui vor capata contur….rabdare si speranta doresc tuturor!!!
Mihai Stescu
3 aprilie 2016Mulțumim pentru vizită și comentariu. Și Paul și David au nevoie de multă răbdare și e normal să nu le placă școala și alte lucruri din viață. Cu stimpul le vor accepta, înțelege și totul va fi bine. Mult succes!
Laura
3 aprilie 2016Bună,și eu sun mama unui minunat băiețel de 3 ani și 8 luni diagnosticat cu autism pe nume Samuel. Este nonverbal și la fel, ne dorim foarte mult ca el sa vovorbească crezând ca se vor rezolva multe părți lipsă din pazzel. Suntem o familie modestă cu un venit limitat si din acest motiv reușim să facem prea puțin pt. el. Mergem la o grădiniță specială și facem 5 zile pe săptămână câte 50 de minute de terapie. Știu că este foarte puțin, dar atât ne permitem. În rest sperăm și ne încredem în Bunul Dumnezeu ca El va face o minune cu Samuel și cândva vom putea povesti și noi fericiți îmbunătățirile din viața lui. Mă bucur de articolul pe care l-aţi scris. Mi-aţi mai dat o speranță,un zâmbet și credința că va fi mai bine. Dumnezeu să vă ajute în continuare! Dacă credeți că mă puteți ajuta cu un sfat,îl voi primi cu drag. Mulțumesc.
Mihai Stescu
3 aprilie 2016Bună,
Vă mulțumim că ne-ați vizitat blogul.
Vă sfătuiesc din inimă să faceți tot posibilul ca imediat ce Samuel avansează, să-l duceți la o grădiniță normală, eventual cu însoțitor. Îi va fi mult mai bine, să aibă în jurul lui copii tipici, pe care să-i imite în tot ce face.
Dumnezeu vă va oferi multă dragoste și bucurie pentru toată suferința pe care o traversați acum.
Vă recomand să citiți și blogul lui David, unde scriem numai despre el: http://david.stescu.ro
Mihai popescu
18 aprilie 2016Si copilul meu este fascinat de cabluri.Cunosc sentimentul :))
Mihai Stescu
18 aprilie 2016Hei! Mulțam de încurajare…