În ultimii doi ani am auzit de cel puțin vreo două ori de probleme apărute cu hostingul unor prieteni din blogosferă, care și-au pierdut parțial sau total datele de pe blogurile lor. Este adevărat că m-am lovit de mai multe ori de necesitatea de a face backup unor servere de web și din acest motiv m-am gândit de la începutul activității mele online să-mi protejez cât mai bine datele.
Încerc să vă spun pe scurt cam cum fac eu să mă protejez. Sunt convins că multora nu vă spun noutăți, dar e soluție care la mine funcționează bine. Așa cum mulți specialiști spun, un backup nu este niciodată suficient. Eu folosesc în total 3 sisteme de backup, iată-le pe fiecare prezentate mai jos.
În primul rând vă spun pe scurt de soluția mea de hosting. Pentru că atât blogul meu cât și cel al lui David nu au foarte mulți vizitatori unici (de la câteva zeci pâna la câteva sute pe zi la fiecare blog), eu am ales o soluție de reseller hosting și nu un server virtual intreg. Asta și pentru că în principiu nu vreau să am grija updatării sistemului de operare.
În 2011, un prieten foarte bun mi-au recomandat ClausWeb și de atunci am rămas clientul lor cu același pachet de Reseller Hosting (am mai modificat în timp doar capacitatea de stocare).
De la ClausWeb, am primit în pachetul Reseller Hosting acces la Cpanel cu a sa faimoasă interfață grafică de administrare a serverului în mod grafic. Am folosit mult timp Cpanel și îmi place. În ea am optat de la început pentru utilizarea opțiunii de backup a providerului.
Acesta este prima soluție de backup, care se efectuează automat de către providerul meu. Pentru a avea backup eu nu fac efectiv nimic, interfața aș folosi-o numai în cazul în care am nevoie să restaurez unul sau mai multe fișiere ale blogului.
Sau dacă vreau să descarc o copie de siguranță pe calculatorul meu. Interesant este că acest sistem menține (în cazul contului meu de la ClausWeb) maxim 7 versiuni ale unui fișier, dintre care pot alege la restaurare.
V-am arătat mai sus un exemplu cu fișierul wp-config.php – un fișier vital pentru WordPress, pe care îl regăsesc pe serverul de backup al lui ClausWeb în 7 versiuni, salvate la interval de 2 zile fiecare.
Fișierele de backup stau în cazul providerului meu pe servere fizice diferite de serverul web. Mai mult, sunt niște mașini fizice specializate în stocarea datelor (NAS-uri sau Network Attached Storage, cu matrice RAID complexe). Așa ar trebui să se întâmple în cazul tuturor providerilor de hosting.
Așadar, prima copie stă pe serverele de backup ale providerului meu. Ce se întâmplă dacă aceste servere au o problemă odată cu serverele de web ? Este o șansă extrem de mică, dar statistic se poate întâmpla.
Pentru a doua copie, am optat pentru utilizarea unui plugin de WordPress. Este vorba de UpdraftPlus, versiunea gratuită, care în cazul meu este suficientă. Acest modul face copii de siguranța ale fisierelor din WordPress, ale bazei de date dar și ale tuturor fișierelor încărcate pe server (de exeplu imaginile pe care le folosiți în articolele voastre).
Copiile de siguranță pot fi trimise pe servere externe și puteți alege mai multe tipuri de destinații, cum ar fi: Google Drive, Amazon S3, OneDrive sau chiar un server de FTP. Eu am ales Google Drive. Am setat modului să-mi facă backup săptămânal și să-mi păstreze în Google Drive o singură versiune. (pentru că nu am spațiu suficient). Nu ar strica să păstrați două versiuni.
A treia metodă de backup pe care o folosesc este o soluție pentru care îmi utilizez NAS-ul Synology de acasă. Cu funcția CloudSync din interfața lui, îmi sincronizez permanent datele de pe Google Drive. În acest fel, a treia copie a datelor blogului meu ajunge chiar la mine acasă. Desigur odată cu toate celelalte date stocate de mine la Google (mail-uri, fotografii).
Sunt niște metode simple care îmi asigură o liniște în ceea ce privește siguranța datelor de pe blogul meu și al lui David. Nu am intrat în foarte multe amănunte, dacă aveți nevoie de îndrumare, pot detalia unele dintre ele.