Nu știu cum faceți voi, dar eu petrec foarte mult timp în fața calculatorului. Pe biroul meu sunt mereu două monitoare și m-am obișnuit să lucrez așa de foarte mult timp.
Este evident că atunci când lucrez și nu vorbesc la telefon, doresc să ascult muzică. Sistemul meu audio principal este plasat fix perpendicular pe birou, așa că aud exclusiv din stânga, puțin din spate și multe reflexii din dreapta. Despre stereofonie în aceasta poziție nici nu poate fi vorba.
De-a lungul timpului am folosit diferite boxe de calculator, însă mereu sunetul a fost sub medie ca și calitate. Chiar și sistemele 2.1 nu m-au mulțumit.
De ceva timp studiam monitoarele de studio (near field monitors), care îmi par, de departe cea mai bună soluție de audiție atunci când sunt plasate la distanțe mici, pe birou sau pe suporți lângă birou.
Acum am o pereche de monitoare de studio, de la Behringer, Truth B3031A. Din momentul în care le-am amplasat pe suporturi și le-am pornit, am știut că vor face o mare diferență. La început le-am folosit conectate direct la Mac MINI, cu un cablu jack 3,5 mm la 2 jack 6.3 mm. Practic am folosit intrarea clasică nebalansată și le-am cuplat le ieșirea de linie / căști a calculatorului.
Ce îmi place foarte mult la monitoarele de studio este că au o mulțime de reglaje si filtre accesibile prin diverse comutatoare fizice. Puteți aplica filtre pentru frecvențe diverse, puteți alege dacă boxele sunt plasate mai aproape sau mai departe de pereți laterali. Foarte utile și dacă aveți răbdare, veți putea face un setup adevărat. Și funcția de compensare a camerei poate aduce mai mult bas în situații defavorabile cum ar fi atunci când le plasați mai aproape de pereți. Da, știu că există monitoare de studio care au funcții de autocalibrare cu microfon, dar sunt dintr-o altă clasă de preț. Având în vedere că le-am primit cadou, orice altă boxă activă e foarte scumpă față de ce am acum 🙂
Un motiv pentru care mi-am dorit să am monitoare de studio și nu boxe clasice a fost că în cele mai multe cazuri doresc să aud o versiune neutră a conținutului (mai ales când vine vorba de muzică pe care o ascult prima dată). Atunci când aud de vreo piesă de la un prieten sau de pe internet, nu pornesc sistemul principal ca să o ascult ci folosesc desktopul. Monitoarele de studio sunt gândite (atât difuzoarele lor cât și amplificatoarele pe care le conțin) să aibă o caracteristică aproximativ liniară de la 20 Hz la 20 kHz. Și atunci sunetul iese fără nicio tușă de personalitate, piesele se aud aproape așa cum au fost înregistrate.
Desigur că pentru sistemul meu audio principal am alte așteptări. Boxele, amplificatorul, DAC-ul și preamplificatorul își lasă o amprentă vizibilă asupra muzicii, care este unică, mai ales în combinație cu camera în care ascult.
Pentru monitoarele de studio nu am făcut prea multă muncă de cercetare, pentru că le aveam deja, simțeam însă că sursa semnalului (ieșirea analogică de pe MAC MINI), care deși este vizibil mai bună de cât plăcile de sunet embedded de la PC, nu mă mulțumea.
Evident că atunci, am început să caut un DAC. Pe lângă posibilitatea evidentă de a-l conecta prin USB la MAC MINI mai am avut câteva cerințe specifice:
- să aibă pe lângă ieșirile analogice clasice RCA și ieșiri balansate, cu conectori XLR
- semnalul analogic livrat prin aceste ieșiri să aibă volumul controlabil printr-un potențiometru vizibil – mă interesa acest lucru pentru a modifica volumul fără să folosesc mouse-ul.
- doream să pot folosi din când în când căști. Am în plan să-mi cumpăr niște căști deschise și de aceea doream ca DAC-ul să aibă un amplificator de căști bun, cu care să pot folosi orice căști.
- să aibă buton on / off / stand by ușor accesibil
Ca să-mi fie mai ușor să aleg, am vorbit cu prietenii de la AvStore.ro să-mi împrumute un DAC și o pereche de căști deschise.
Atunci când voi cumpăra DAC-ul, bugetul va avea și el o importanță. Așa că din mai multe propuneri, eu mă oprisem la Eversolo DAC Z6. Pentru că în ziua în care am ajuns la magazin nu era în stoc, am acceptat să fac testele pe un Eversolo DAC Z8. Diferențele între ele există, dar nu afectează criteriile mele de alegere.
Odată cu DAC-ul Eversolo Z8 am împrumutat și o pereche de căști Sennheiser HD 800 S. Sunt mult pentru bugetul meu, dar voiam să văd cât de bine se descurcă Z8 cu căști pretențioase cum sunt HD 800 S.
Nu am avut nicio problemă în a conecta aceste componente și nici să setez DAC-ul Z8, al cărui menu este ușor de navigat.
Vă las mai jos câțiva parametri importanți ai lui Z8 și ulterior vă spun părerea mea despre el și despre sistemul desktop creat.
Descriere Eversolo Z8
Z8 are ca și elemente principale, dac-urile ESS Sabre ES9038Pro pe 32 biți. Ele sunt susținute de procesorul de semnale digitale ZMOS XU 316, cu performanțe excelente și viteză incredibilă. Pentru a obține o conversie precisă și fără jitter, Eversolo Z8 folosește oscilatoare de tact duale. (ale căror frecvențe 45.1584 KHz și 49.152 KHz corespund frecvențelor de eșantionare standard de bază 44.1 KHz și 48 KHz.
Eversolo Z8 dispune de tehnologie shunt compensation pe 8 canale. Compensarea se aplică folosind componente pasive de shunt (condensatori și sarcini inductive) care sunt fie conectate permanent la semnal sau comutate în funcție de condițiile de funcționare. Eversolo Z8 folosește și 8 circuite amplificatoare operaționale OPA 1612 care corespund la o furnizare de semnal pe 8 canale ulterior procesând semnalul în paralel pe 2 canale.
Această tehnologie duce la semnale bine amplificate pe ieșirile XLR, RCA și ieșirea de căști, diminuând pierderile de semnal și îmbunătățind separarea canalelor, gama dinamică și integritatea generală a sunetului. Eversolo Z8 are o valoare a distorsiunilor armonice totale de -124 dB, un raport semnal / zgomot de 133 dB și o gamă dinamică de 133 dB.
Ieșirile RCA și XLR sunt separate, pentru a reduce posibilele interferențe. Desigur că pot funcționa și simultan.
Amplificatorul de căști permite utilizarea de căști cu impedanțe diverse, de la 16 la 300 ohmi. Deține opțiuni de ieșire high și low gain.
XMOS 316 se ocupă de toate intrările digitale, pe care Eversolo Z8 le decodifică inclusiv cu MQA, DSD 512 nativ și PCM 768 KHz la 32 biți. Procesorul permite utilizarea mai multor filtre digitale presetate (7 pentru semnal PCM și 4 pentru DSD).
Eversolo Z8 are un modul bluetooth Qualcomm QCC5125 care suportă protocoalele APTX HD și LDAC.
Pe parte analogică, găsim o arhitectură complet balansată bazată pe circuite diferențiale de amplificare pe care producătorul le-a calibrat corespunzător.
Ca și DMP A6, dac-ul Eversolo Z8 are o interfață prietenoasă, bazată pe un LCD de 3 inch și butonul multifuncțional. Mai mult, puteți folosi și aplicația proprietară, care comunică prin bluetooth cu DAC-ul. Eversolo Z8 vine și cu o telecomandă IR discretă. Eu personal nu am folosit-o, plasându-l pe birou, este efectiv la 10 cm de tastatura mea și îl operez local foarte rapid.
Pentru toate aceste componente, sursa de alimentare super silențioasă oferă tensiune stabilă și fără interferențe.
Carcasa din aluminiu este perfect finisată și permite transferul căldurii în exterior. Are un aspect premium și se potrivește în orice mediu, fie pe birou ca în cazul meu sau într-un sistem audio clasic.
Nu am mai desfăcut carcasa lui Z8, a fost suficient DMP-A6 ca să mă conving de calitatea construcției și a componentelor. Unele dintre ele sunt comune. Pe DMP-A6 il puteți vedea desfăcut în review-ul făcut aici.
Cum se aude Eversolo Z8?
În combinația cu MAC MINI, boxele mele active sau căștile HD 800, am remarcat următoarele:
- orice zgomot de fond din boxele active a dispărut. Nu știu cum au calibrat acest sistem, dar cel puțin pe ieșirile balansate XLR nu are niciun zgomot perceptibil
- detaliile sunt incredibile, la unele melodii cunoscute nu-mi venea să cred cum sunau unele instrumente sau voci
- deși e un aparat separat, îmi dă senzația că se contopește cu sursa de muzică dar și cu boxele active
- căștile dau ce mai bun din ele cu amplificatorul din Z8. Știam că HD 800 S se aud grozav, dar cu detaliile furnizate de Eversolo Z8 sunt nemaipomenite și rivalizează cu căștile profesionale din studiourile de producție
Cum și ce am ascultat?
Am ascultat de pe Tidal, Spotify și local cu Audirvana.
De pe Tidal am ascultat un playlist cu melodii pe care voiam de mult timp să le testez pe căști, da și pe monitoarele de studio.
Sunt piese înregistrate atât în rezoluție normală, de CD, cât și piese de rezoluții mai mari sau certificate MQA.
Veți regăsi acolo Take Five a lui Dave Brubeck, unde imaginea sonoră, dată de măiestria inginerului de sunet care a mixat înregistrarea este pe deplin redată, iar MQA-ul aplicat garantează asta. Saxofonul se aude undeva în față dreapta, pe când tobele dar mai ales cinelele stau cuminți în stânga. Avantajul sistemului nearfield este evident, detaliile sunt copleșitoare.
Consumatorii de vise al prietenilor de la byron te transferă într-un vis transformat în coșmar, cu partituri exacte și mesajul profund al piesei ajunge foarte ușor la ascultător. Deși în refren toate instrumentele se întrec în a te face atent, e foarte ușor să le distingi și în același timp să urmărești vocea lui Dan.
Don’t Know Why e piesă cântată de Norah Jones cu multă sensibilitate și totul este transmis printr-o înregistrare la 192 kHz 24 bit, care reproduce fidel octavele interesante ale vocii artistei. Pianul panoramează canalele și se îmbină genial cu coardele chitarei, neacoperind însă vocea.
Within a celor de la Daft Punk este reprodusă în înregistrarea remasterizată MQA cu o fidelitate incredibilă chiar și pentru muzica electronică. Vocea procesată puternic este emoționantă și pianul din fundal te duce cu gândul la o scenă dintr-un film distopic.
Am ascultat local din Audirvana colecția Nagra 70th Edition, format DSD 128. Stardust a lui Buddy Tate pur și simplu m-a dat pe spate. Niciodată nu am auzit-o atât de detaliat. Și spun asta atât când am ascultat pe căști dar și pe monitoarele audio.
Very Early a lui Bill Evans e o piesă pe care aș pune-o pe repeat și nu m-aș sătura de ea. Contrabasul hotărât pe dreapta, care vine să completeze pianul central, dar și tobele discrete din stânga, fac din această interpretare mai mult decât o piesă eminamente cântată la pian. Este senzația pe care o am de fiecare dată la Bill Evans. Parcă sunt într-un bar din SOHO sau la Carnegie Hall.
În încheiere, Cameleon cântată de Marc Valle trio e nu doar o combinație incredibilă de chitare, dar are și un ritm perfect, susținut de bas. Momentele de pauză freamătă cu emoția instrumentelor de percuție pentru ca apoi să te cuprindă din nou ritmul chitarelor. Minunat!
Vă recomand să căutați și că cumpărați această colecție. Eu am cumpărat-o în format DSD digital, sper că Moș Crăciun o va găsi și pe vinil.
Este Eversolo Z8 ce m-am așteptat?
Vă spuneam că eu voiam de fapt să testez Eversolo Z6, pe care cândva o să-l cumpăr. Așa că Eversolo Z8 este mult peste ce mă așteptam. Ergonomia este exact așa cum îmi doream. Reglez volumul imediat, schimb intrarea sau cuplez căștile. După ce m-am obișnuit cu el, făceam aceste operațiuni aproape fără să mă uit pe LCD. Apropos de LCD, ca și la DMP A6, softul propune vreo 4 moduri de VU-metre la alegere (după cum merg sunt mai degrabă peak metre), care oferă un aspect plăcut. Decodează orice codec actual, doar player să aveți să le descifreze.
Sennheiser HD 800 S – câteva cuvinte (ele merită un review separat)
Sennheiser HD 800 S impresionează din toate punctele de vedere. Dincolo de specificațiile excepționale (răspuns în frecvență: 4 – 51000 Hz la -10 dB, impedanță 300 ohmi, distorsiuni armonice totale THD 0.02 % (1 kHz 1 Vrms), drivere de 56 mm) căștile se aud superb atunci când ai un amplificator corespunzător. Eversolo Z8 le-a pilotat incredibil, într-o gamă de frecvență grozavă și cu o dinamică și sensibilitate speciale.
Merită să investiți într-un sistem audio pentru desktop?
Dacă activitatea voastră este făcută predominant din fața calculatorului, eu zic că da. Și dacă sunteți pasionat de muzică de înaltă fidelitate, iată o soluție să vă bucurați de ea. Dacă cumva faceți din când în când editare video, veți putea fi siguri că sonorul va fi redat așa cum doriți.
Bucurați-vă de muzică!
Sennheiser HD 800 S la Avstore.ro
Linkuri neafiliate.